اخبار سندیکا
موضوعات داغ

آمادگی صنایع نیروگاهی ایران و ژاپن برای گسترش همکاری ها

در بازدید هیات ژاپنی از نیروگاه رودشور مطرح شد

رییس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در حاشیه بازدید هیات ژاپنی از نیروگاه رودشور در روز سه‌شنبه چهارم مهرماه سال جاری، بر توسعه همکاری های شرکت‌های ژاپنی با صنایع نیروگاهی ایران تاکید کرد.
ابراهیم خوش‌گفتار درجریان بازدید «شیمو کیدویا تاکاشی» معاون اقتصادی سفیر ژاپن در ایران و نمایندگان شرکت‌های میتسوبیشی، ماروبینی، میتسویی، آی‌تی‌او‌چو و نیز مدیر اجرایی دفتر تهران مرکز همکاری‌های ژاپن و خاورمیانه از نیروگاه رودشور، به نیاز ایران برای احداث 20 هزار مگاوات نیروگاه جدید اشاره کرد و گفت: ما در صنعت برق آمادگی همکاری با شرکت‌های ژاپنی را داریم و امکان مبادلات مالی در بسترهای بانکی مشخص در داخل و خارج از ایران وجود دارد.
وی با اشاره به این که این نیروگاه با همکاری زمینس آلمان احداث و راه‌اندازی شده و با وجود گستردگی تحریم‌ها در تامین قطعات و خدمات مورد نیاز با مشکلی مواجه نشده، اظهار داشت: صنعت نیروگاهی ایران، ظرفیت‌های بسیار گسترده ای برای سرمایه‌گذاری دارد، از این رو شرکت‌های ژاپنی هم می‌توانند به این حوزه ورود کرده و در احداث نیروگاه های جدید با شرکت‌های ایرانی مشارکت کنند.
رییس هیات‌مدیره سندیکا همچنین به محدود شدن همکاری برخی از سازندگان بزرگ ژاپنی با شرکت‌های ایرانی پس از اعمال تحریم‌‎ها اشاره کرد و گفت: قطعا شرکت‌های ژاپنی هم مانند بسیاری از شرکت‌های آلمانی، ایتالیایی و … می‌توانند بستر قانونی لازم را برای همکاری با صنعت برق ایران فراهم کرده و مبادلات فی‌مابین دو کشور را توسعه دهند. چرا که بسیاری از تجهیزات صنعت برق مشمول تحریم ها نیستند و واردات آنها به ایران پیچیدگی زیادی ندارد.
در ادامه شیمو کیدویا تاکاشی، معاون اقتصادی سفیر ژاپن در ایران ضمن تایید کاهش مبادلات تجاری بین دو کشور پس از اعمال تحریم‌ها، تصریح کرد: اصلی ترین محدودیت در شکل‌گیری این همکاری‌ها، سختگیری سیستم بانکی ژاپن و موانع موجود در مبادلات بانکی است.
وی همچنین تاکید کرد: یکی از راهکارها این است که مکانیزم کنونی شرکت های بزرگ اروپایی فعال در ایران مانند زیمنس بررسی و بر اساس آن مدل سازی شود تا امکان حضور و همکاری شرکت های ژاپنی از این طریق مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
در بخش دیگری از این نشست کیانوش ترک‌زبان مدیر اجرایی دفتر تهران JCCME با اشاره به همکاری‌‎های این موسسه با صنعت برق ایران تصریح کرد: همکاری JCCME با تشکل های فعال صنعت برق در ایران طی سال‌های گذشته شکل گرفته و سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق جزو تشکل‌هایی بوده که این همکاری را گسترش داده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تا امروز علاوه بر اعزام دو هیات ایرانی از مدیران ارشد و فعالان صنعت نیروگاهی به ژاپن، چندین سمینار و وبینار مشترک نیز با همکاری سندیکا و موسسه JCCME برگزار شده که با استقبال فعالان این صنعت در ایران روبه‌رو شده است.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با ادامه روند این تعاملات، علاوه بر تسهیل تبادل اطلاعات و تجارب فعالان اقتصادی دو کشور، زمینه برای توسعه روابط تجاری شرکت‌های ایرانی و ژاپنی هم فراهم شود.
در ادامه مهدی ربیعی، مدیر نیروگاه رودشور ضمن اشاره به ظرفیت 792 مگاواتی این نیروگاه، تصریح کرد: این نیروگاه که در سال 1386 به بهره‌برداری تجاری رسیده، با راندمان 39 درصدی یکی از پربازده ترین نیروگاه های ایران محسوب می شود.
وی همچنین ضمن تشریح ظرفیت های فنی نیروگاه رودشور، خاطرنشان کرد: این نیروگاه طی سال های گذشته موفق به کسب نشان صنعت سبز شده و به عنوان یکی از واحدهای صنعتی دوست دار محیط زیست از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، موسسه UNIDO و GIZ شناخته شده است.
ربیعی همچنین با توجه به محدودیت شدید منابع آب در منطقه رودشور شهرستان زرندیه، عنوان کرد: تا امروز بیش از ۱۴ هکتار فضای سبز با استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای و تحت فشار ایجاد و بیش از ۲۰ هزار اصله درخت کاشته شده است.
مدیر نیروگاه رودشور از راهاندازی مدرسه فردا و پارک انرژی در فضای این نیروگاه خبر داد و گفت: پارک انرژی در سال 1396 با هدف انتقال علمی و تجربی مفاهیم و منابع انرژی و تاثیرات زییست محیطی آنها و نیز ایجاد یک محیط مفرح آموزشی برای دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی راه‌اندازی شده است. همچنین مدرسه فردا هم که در سال ۱۳۸۶ و با الگوبرداری از روش‌ها و تجارب برتر بین‌المللی در قلب نیروگاه رودشور راه‌اندازی شده، ارائه ارائه یک الگوی متفاوت از فضای آموزشی را برای معلمان و کودکان دنبال میکند.
ربیعی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی فعالیت‌های گسترده گروه ماهتاب در حوزه تولید برق در سراسر ایران پرداخت و افزود: هلدینگ ماه‌تاب با ایجاد شرکت‌هایی در حوزه‌های برق، آب، نفت و گاز و تجارت انرژی، در حال حاضر مالک تمام یا بخشی از ۱۲ نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر با توان نامی حدود ۴۰۰۰ مگاوات و یک آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۵۰۰۰ متر مکعب در روز است و تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده و سرمایه‌گذار پیشرو در راستای توسعه پایدار را دنبال میکند.
وی در پایان فعالیت‌های گروه ماهتاب در حوزه سرمایه اجتماعی را نیز تشریح و خاطرنشان کرد: راه‌اندازی پارک انرژی در برخی از نیروگاه‌های تحت تملک، احداث نیروگاه‌های خورشیدی پنج کیلوواتی برای بانوان سرپرست خانوار، اجرای پروژه آب‌رسانی و تامین آب بهداشتی منطقه جنوب سیستان و بلوچستان، اقدامات موثر و گسترده به منظور کاهش مصرف پلاستیک و ایجاد شهرهای بدون پلاستیک، پاک‌سازی ساحل‌ها و … تنها بخشی از فعالیت‌های این گروه در حوزه مسئولیت اجتماعی بوده است.
گفتنی است هیات ژاپنی از واحدهای گازی نیروگاه رودشور و واحد بخار در حال احداث این نیروگاه همچنین از مدرسه فردا و پارک انرژی رودشور نیز دیدن کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا