اخبار سندیکا

پیگیری تشکیل نهاد رگولاتوری برق

در نامه سندیکا به رییس اتاق ایران درخواست شد

سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در نامه به رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، خواستار پیگیری تشکیل نهاد تنظیم‌گر بخش برق توسط پارلمان بخش خصوصی شد.
در نامه سندیکا به صمد حسن‌زاده رییس اتاق ایران، با تاکید بر آن که تشکیل این نهاد گره‌گشای بسیاری از مشکلات صنعت برق به ویژه بخش خصوصی فعال در حوزه تولید برق می‌تواند باشد، درخواست شده است، پیگیری این موضوع در دستور کار اتاق ایران قرار گیرد.
در این نامه تاکید شده یکی از عوامل اصلی بروز نابسامانی موجود در صنعت برق، به‌ویژه در حوزه تولید، فقدان نهاد مستقل تنظیم‌گر (رگولاتوری) است، چرا که این نهاد، رابطه بین ذی‌نفعان را در قالبی شفاف، عادلانه و دور از بخشی‌نگری تنظیم و اجرا می‌کند.
بر همین اساس در ادامه این نامه درباره پیشینه اقدامات و پیگیری‌های صورت‌گرفته برای تشکیل رگولاتوری برق و دلیل بی‌نتیجه ماندن آنها تاکنون، آمده است: با توجه به اهمیت مساله از اواخر دهه 90 تا پیش از تشکیل دولت سیزدهم، موضوع تشکیل این نهاد در دستور کار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی قرار گرفت و طی جلسات متعدد با حضور نمایندگان تمامی ذی‌نفعان ضرورت تاسیس نهاد مستقل رگولاتوری برق احصا و در نهایت ساختار آن در قالب لایحه در اواخر دولت دوازدهم برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. با آغاز به کار دولت سیزدهم، لایحه مذکور از مجلس برای بررسی بیشتر مسترد شد و اینک با گذشت بیش از دو سال و نیم از استرداد این لایحه که می‌توانست راهگشای بسیاری از چالش‌های موجود در حوزه تولید برق باشد، همچنان این موضوع بلاتکلیف و معطل مانده است.
گفتنی است در ابتدای این نامه به تولید بیش از 60 درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های عضو سندیکا و چالش‌های بخش خصوصی تولیدکننده برق و دلایل عدم رغبت برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه تولید برق توسط بخش خصوصی نیز اشاره شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا