اخبار سندیکا
موضوعات داغ

رسیدگی به حل مشکل بازپرداخت وام‌های ارزی نیروگاه‌ها

سندیکا از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خواستار شد

رییس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت و رییس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، خواستار بررسی و رسیدگی به مشکل بازپرداخت وام‌های ارزی نیروگاه‌های خصوصی شد.

ابراهیم خوش‌گفتار در این نامه خطاب به عباس علی‌آبادی، با اشاره به بیانات موکد مقام معظم رهبری در بهمن ماه 1401 در جمع شماری از کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها مبنی بر حمایت از بخش خصوصی و پرهیز از رقابت دولت با این بخش و ایجاد پنجره واحد خدمات دولتی به تولیدکنندگان، افزوده است: متاسفانه روندی که در سال‌­های اخیر در صنعت برق کشور شاهدیم، نشان از حمایت وزارت نیرو از بخش خصوصی تولیدکننده برق ندارد. استحضار دارید عدم توجه به مشکلات سرمایه‌­گذاران در حوزه تولید برق منجر به بحران خاموشی­ سال­‌وام‌های ارزیهای 1400 تاکنون شده است که در جریان آن بیشترین خسارت را صنایع متحمل شدند و می‌­شوند. یکی از دلایل عدم سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق ناتوانی سرمایه‌­گذاران پیشین در بازپرداخت اقساط وام‌­های ارزی دریافتی از صندوق توسعه ملی و یا مراجع دیگر (بانک‌های داخلی، وام از منابع خارجی) می­باشد.

رییس هیات‌مدیره سندیکا در ادامه با بیان اقدامات سندیکا طی سال‌های اخیر برای حل این مشکل، به راهکار پیشنهادی که به همت معاون اول رییس‌جمهور و معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی وی که مورد توافق نیروگاه‌های دریافت‌کننده وام، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده، اشاره و تصریح کرده است: با این وجود، عدم همکاری وزارت نیرو در اعلام نظر به معاونت محترم هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی، اجرای این پیشنهاد را متوقف کرده است و سرمایه­‌گذاران و شرکت‌­های تضمین‌کننده وام دچار مشکل اساسی شده‌­اند.

در پایان این نامه تاکید شده است: در صورت حل نشدن مشکل شرکت­‌های سرمایه­‌گذار، صندوق توسعه ملی نیروگاه‌های فوق­‌الذکر را در ازای طلب، به تملک خود در می‌­آورد. این مساله اثرات بسیار مخربی در از بین رفتن سرمایه اجتماعی در میان سرمایه‌­گذاران بخش خصوصی به جا خواهد گذاشت و هر گونه ورود سرمایه به تولید برق و احداث نیروگاه جدید توسط این بخش را مختل خواهد کرد که با توجه به نیاز شدید کشور برای ایجاد ظرفیت­‌های جدید تولید برق، حل مشکل امیدواری برای سرمایه‌گذاری دربرداشته و عدم توجه به آن تبعات ملی جبران‌ناپذیری برای کشور خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا